Пропустить до основного содержимого

Языковой обучающий портал "Марий йылмым тунемына"

Домашняя
  
Языковой обучающий портал "Марий йылмым тунемына" > Учебный модуль «КАЙЫК-ВЛАК» > Часть 1  

Часть 1

Списки
Учителю
Программные материалы
Методические рекомендации
Контрольные и проверочные работы
Фотоматериалы
Пользователю
Инструкция
Луговой марийский язык
Учебный модуль, посвященный «100-летию издания первой марийской газеты»
Учебный модуль "Мемнан ешыште пайрем"
Учебный модуль «Марий талешке кече»
Учебный модуль, посвящённый Дню знаний
Учебный модуль "Тыныслык урок"
Учебный модуль, посвященный «95-летию РМЭ»
Учебный модуль «Тунялан палыме семмастар»
Учебный модуль "У ий пайрем"
Учебный модуль "Шернур кундем"
Учебный модуль «Шернур кундемын лӱмлӧ енже-влак»
Ким Васин – энциклопедий шинчымашан айдеме
Учебный модуль "Морко кундем"
Учебный модуль «8 Март - Удырамаш пайрем»
Учебный модуль «Уярня»
Учебный модуль «Марий калык - кугезе калык»
Учебный модуль «Марий туня»
Учебный модуль «Медведево кундем»
Учебный модуль «Ключников-Палантай Иван Степанович-икымше марий композитор»
Учебный модуль «Марий калык Кугу сарыште»
Учебный модуль «Школ-интернат - марий интеллигенцийын апшатгудыжо»
Учебный модуль «Кенгеж каныш шуэш»
Учебный модуль «Йочан пиалже-тыныслык»
Учебный модуль «Марий туныктыш институтлан – 85 ий»
Учебный модуль «Валентин Христофорович Колумб – поэт-новатор»
Учебный модуль «Илыш-корно парт кокла гыч тў‰алеш»
Учебный модуль «Аван кече»
Учебный модуль «Марий тиште кече»
Учебный модуль «Марий калык талешке-влак»
Учебный модуль «По памятным местам Якова Павловича Майорова-Шкетана»
Тест по марийскому языку (7 класс)
Николаев Сергей Николаевич
Театр - илыш воштончыш
Ойлончым член шот дене лончылымаш (паша тетрадь)
Викторин. Ший пуян Ший Пампалче йомак почеш (Своя игра модыш семын)
Учебный модуль «Сад-пакчаште»
Учебный модуль «Шочмо кечет дене, шергакан Марий Элем!»
Учебный модуль «Теле» 5 класс
Учебный модуль «Кугу сар тулышто»
Учебный модуль «Самырык талешке-влак»
Учебный модуль «Спорт дене келшена - таза лийына!»
Учебный модуль «Шочмо-кушмо ялем»
Учебный модуль «Школ илыш»
Учебный модуль «Мыйын йолташем»
Учебный модуль «Шошо - сылне пагыт»
Учебный модуль «Измаил Варсанофьевич Ефимов – тале сӱретче»
Учебный модуль «У ий дене!»
Учебный модуль «Чодыраште»
Учебный модуль «День национального героя»
Учебный модуль «Мотор шыже, толметым шижам…»
Учебный модуль «Икымше гана чодыраште»
Учебный модуль «Пакчаште»
Учебный модуль «КАЙЫК-ВЛАК»
Горномарийский язык
Учебный модуль, посвященный творчеству П.Першута
Учебный модуль «А.В.Григорьев-первый марийский художник»
Учебный модуль «МАРЫ ЛИТЕРАТУРЫН КЛАССИКШӸ Н.В.ИГНАТЬЕВ»
Учебный модуль «В.Сузы - горномарийский писатель»
Учебный модуль «2017 шы и - экологи и»
Учебный модуль «Шабдар Осып «Цымыр ви доно»
Учебный модуль «Кырык сирем – шачмы вӓрем»
Учебный модуль «Мырызы шӱмӓн поэт Иван Иванович Светлов»
Справочные материалы
Ссылки на полезные ресурсы
Словари
Проекты
Положения конкурсов
Горномарийская экспедиция РАН

Часть 1.

ЧТЕНИЕ (Лудмаш)

 

Прочитайте текст, переведите его на русский язык. Выполните задания А – Б.

 

Кайык-влак шыжым.

Воштончыш гай вӱдӱмбалне кугылудын ийын коштмыжым ужаш лиеш. Ынде нуно мемнан деч кайышаш велеш кугу тӱшкашке погынат. А кӱшнӧ турня-влак, шӱлыкан йӱкыштым пуэн, шокшо верлаш вашкат. Кожерлаште ныжылгын-ныжылгын музо-влак йӱкланат. Кӱдыриге-влак кушкын шуынытат, авашт деч ойырленыт.

Игече койын юалга. Йӱдвелне чотрак йӱштӧ лийын. Тушеч кайыккомбо, турня да молат мемнан верла гыч эртен каят. Тӱрлӧ кайык тӱшка икте почеш весе чоҥештен кая. Карш гына ок чоҥеште. Тудо телым эртарыме верыш йолын куржеш. Лач эҥерлам да теҥызым гына чоҥештен вонча.

Сентябрь кыдалне мемнан деч вырляҥге, пембе, кеде-влак каят. Нунын дене пырля кайыкын эн осал тушманже варашат – каяш тарвана.

Телылан мемнан деч кайыше кайык-влак веле огыл, а тыш илаш толшо кайыкат уло. Тиде тундрышто кеҥежым эртарыше «рюм» манме турий, ӧрш да тулеч молат.

Сентябрь пытышаш дене кожерлаш важыкнер-влак толыт. Нуно мемнан кундемысе важыкнер тӱшка дене ушнат.

 

Словарь (мутер):

Кугылудо – кряква

Турня-влак – журавли

Музо – глухарь

Кӱдыр – тетерев

Кайыккомбо – дикие гуси

Карш – коростель

Вырляҥге – трясогузка

Пембе – зяблик

Кеде-влак – горлинки

Вараш – ястреб

Турий – жаворонок

Ӧрш – снегирь

 

Задания по тексту:

А. Ответьте на вопросы теста и выберите правильный ответ:

1. Кожерлаште ныжылгын-ныжылгын могай кайык-влак йӱкланат?

а) музо-влак                 б) сузо-влак                   в) шиште-влак

2. Могай кайык телым эртарыме верыш йолын куржеш?

а) вараш                       б) карш                          в) кеде

3. Могай тылзе кыдалне мемнан деч вырляҥге, пембе, кеде-влак каят?

а) сентябрь                  б) октябрь                     в) ноябрь

4. Кайыкын эн осал тушманже.

а) кӱдыр                      б) турня                         в) вараш

 

Чын вашмут: 1) а   2) б   3) а   4) в   

 

Б. Найдите соответствующие предложения в тексте:

1. Перед тем, как от нас улететь, они собираются в большие стаи.

2. На улице становится прохладно.

3. Только коростель не улетает.

4. На зиму птицы от нас не только улетают, но и прилетают к нам.

5. В середине сентября от нас улетают трясогузки, зяблики и горлинки.