Пропустить до основного содержимого

Языковой обучающий портал "Марий йылмым тунемына"

Домашняя
  
Языковой обучающий портал "Марий йылмым тунемына" > Учебный модуль «Аван кече» > Часть 1  

Часть 1

Списки
Учителю
Программные материалы
Методические рекомендации
Контрольные и проверочные работы
Фотоматериалы
Пользователю
Инструкция
Луговой марийский язык
Учебный модуль, посвященный «100-летию издания первой марийской газеты»
Учебный модуль "Мемнан ешыште пайрем"
Учебный модуль «Марий талешке кече»
Учебный модуль, посвящённый Дню знаний
Учебный модуль "Тыныслык урок"
Учебный модуль, посвященный «95-летию РМЭ»
Учебный модуль «Тунялан палыме семмастар»
Учебный модуль "У ий пайрем"
Учебный модуль "Шернур кундем"
Учебный модуль «Шернур кундемын лӱмлӧ енже-влак»
Ким Васин – энциклопедий шинчымашан айдеме
Учебный модуль "Морко кундем"
Учебный модуль «8 Март - Удырамаш пайрем»
Учебный модуль «Уярня»
Учебный модуль «Марий калык - кугезе калык»
Учебный модуль «Марий туня»
Учебный модуль «Медведево кундем»
Учебный модуль «Ключников-Палантай Иван Степанович-икымше марий композитор»
Учебный модуль «Марий калык Кугу сарыште»
Учебный модуль «Школ-интернат - марий интеллигенцийын апшатгудыжо»
Учебный модуль «Кенгеж каныш шуэш»
Учебный модуль «Йочан пиалже-тыныслык»
Учебный модуль «Марий туныктыш институтлан – 85 ий»
Учебный модуль «Валентин Христофорович Колумб – поэт-новатор»
Учебный модуль «Илыш-корно парт кокла гыч тў‰алеш»
Учебный модуль «Аван кече»
Учебный модуль «Марий тиште кече»
Учебный модуль «Марий калык талешке-влак»
Учебный модуль «По памятным местам Якова Павловича Майорова-Шкетана»
Тест по марийскому языку (7 класс)
Николаев Сергей Николаевич
Театр - илыш воштончыш
Ойлончым член шот дене лончылымаш (паша тетрадь)
Викторин. Ший пуян Ший Пампалче йомак почеш (Своя игра модыш семын)
Учебный модуль «Сад-пакчаште»
Учебный модуль «Шочмо кечет дене, шергакан Марий Элем!»
Учебный модуль «Теле» 5 класс
Учебный модуль «Кугу сар тулышто»
Учебный модуль «Самырык талешке-влак»
Учебный модуль «Спорт дене келшена - таза лийына!»
Учебный модуль «Шочмо-кушмо ялем»
Учебный модуль «Школ илыш»
Учебный модуль «Мыйын йолташем»
Учебный модуль «Шошо - сылне пагыт»
Учебный модуль «Измаил Варсанофьевич Ефимов – тале сӱретче»
Учебный модуль «У ий дене!»
Учебный модуль «Чодыраште»
Учебный модуль «День национального героя»
Учебный модуль «Мотор шыже, толметым шижам…»
Учебный модуль «Икымше гана чодыраште»
Учебный модуль «Пакчаште»
Учебный модуль «КАЙЫК-ВЛАК»
Горномарийский язык
Учебный модуль, посвященный творчеству П.Першута
Учебный модуль «А.В.Григорьев-первый марийский художник»
Учебный модуль «МАРЫ ЛИТЕРАТУРЫН КЛАССИКШӸ Н.В.ИГНАТЬЕВ»
Учебный модуль «В.Сузы - горномарийский писатель»
Учебный модуль «2017 шы и - экологи и»
Учебный модуль «Шабдар Осып «Цымыр ви доно»
Учебный модуль «Кырык сирем – шачмы вӓрем»
Учебный модуль «Мырызы шӱмӓн поэт Иван Иванович Светлов»
Справочные материалы
Ссылки на полезные ресурсы
Словари
Проекты
Положения конкурсов
Горномарийская экспедиция РАН

Часть 1.

 

ЧТЕНИЕ (Лудмаш) 

 

 

Прочитайте текст, переведите на русский язык. Выполните задания А-Г

 

 «Ава» деч шерге мут тÿняште уло мо? Уке, очыни, вет кажне айдемылан илышым ава пöлекла. Тудо мыланна эн чот шерге, эн лишыл, эн поро.  Аван шÿмжö кече гай ырыкта.   Мемнам тудо эре чамана. Мемнан верч азаплана. Ава кечыйол гаяк шокшо кумылан, канде кава гаяк волгыдо шинчан улеш. Туддеч мотор нигöат уке.

Садланак аван шуктымо пашажым аклен, ÿдырамаш-авам пагален, тÿнямбалне Аван кечыжым палемдаш тÿналыныт.

Российыште Аван кечыже  пайремым президент Б.Н. Ельцинын 1998 ий 30 январьысе пунчалже почеш ноябрьын пытартыш рушарнянже пайремлаш палемдыме. Историйыште тидын деч волгыдырак пайремым, очыни, муашат ок лий.

Кажне элыште илыше калык Аван кечыжым шке семынже пайремла.

Канадыште Аван кече годым авалан кÿмыж-совлам йöршын огыт мушкыкто. Эрдене эрак кынелын, аваштлан эн йöратыме кочкышыжым ямдылат да аваштым сийлат. Тыгак тиде кечын аваштлан кугу пеледыш аршашым кучыктат.

Германийыште авалан пöлекым ыштат, 12 роза пеледышым пöлеклат, шокшын гына шупшалыт  да маныт: «Авай, ме тыйым нигунам огына мондо, мемнан илышыштына улметлан кугу тау».

Японийыште пайрем кечын йоча-влак, мотор вургемым чиен, онышкышт гвоздике пеледышым пижыктат. Кöн аваже ила – йошкар гвоздике пеледышым, а кöн илыш дене чеверласен – ошым.

Задания к тексту:

А. Найдите перевод  слов в марийско-русском словаре по ссылке: http://dict.komikyv.ru/index.php/index/8.xhtml

Шерге –

Лишыл –

Чамана–

Азаплана –

Кечыйол –

Волгыдо –

Тÿнямбал –

Сийлаш –

Кÿмыж-совла –

Пижыкташ –

Чеверласаш –

Б. Ответьте на вопросы.

1). Российыште Аван кечым могай ий гыч пайремлаш тÿналыныт?

2). Российыште Аван кечым могай числаште пайремлат?

3). Могай элыште Аван кечын йоча-влак онышкышт гвоздике пеледышым пижыктат?

4). Могай элыште Аван кече годым авалан кÿмыж-совлам йöршын огыт мушкыкто?

5).Германийыщте Аван кече годым мом ыштат? 

6) А те ешыштыда Аван кечым кузе пайремледа?

 

В.  Найдите соответствующие предложения в тексте:

1)  Она для нас самая дорогая, самая близкая, самая родная.

2)  В каждой стране люди отмечают мамин праздник по-своему.

3)  У мамы душа как у солнца лучи, яркие глаза как голубое небо.

4)  Мама, мы тебя никогда не забудем, большое спасибо, что ты есть в нашей жизни.

5)  У кого мама жива – красную гвоздику, а у кого мама  попрощалась  с жизнью – белую.

Г.  Пройдите по ссылке  http://LearningApps.org/display?v=pnenbcnda17 и выполните упражнение.