Пропустить до основного содержимого

Языковой обучающий портал "Марий йылмым тунемына"

Домашняя
  
Языковой обучающий портал "Марий йылмым тунемына" > Учебный модуль "Мемнан ешыште пайрем" > Часть 1  

Часть 1

Списки
Учителю
Программные материалы
Методические рекомендации
Контрольные и проверочные работы
Фотоматериалы
Пользователю
Инструкция
Луговой марийский язык
Учебный модуль, посвященный «100-летию издания первой марийской газеты»
Учебный модуль "Мемнан ешыште пайрем"
Учебный модуль «Марий талешке кече»
Учебный модуль, посвящённый Дню знаний
Учебный модуль "Тыныслык урок"
Учебный модуль, посвященный «95-летию РМЭ»
Учебный модуль «Тунялан палыме семмастар»
Учебный модуль "У ий пайрем"
Учебный модуль "Шернур кундем"
Учебный модуль «Шернур кундемын лӱмлӧ енже-влак»
Ким Васин – энциклопедий шинчымашан айдеме
Учебный модуль "Морко кундем"
Учебный модуль «8 Март - Удырамаш пайрем»
Учебный модуль «Уярня»
Учебный модуль «Марий калык - кугезе калык»
Учебный модуль «Марий туня»
Учебный модуль «Медведево кундем»
Учебный модуль «Ключников-Палантай Иван Степанович-икымше марий композитор»
Учебный модуль «Марий калык Кугу сарыште»
Учебный модуль «Школ-интернат - марий интеллигенцийын апшатгудыжо»
Учебный модуль «Кенгеж каныш шуэш»
Учебный модуль «Йочан пиалже-тыныслык»
Учебный модуль «Марий туныктыш институтлан – 85 ий»
Учебный модуль «Валентин Христофорович Колумб – поэт-новатор»
Учебный модуль «Илыш-корно парт кокла гыч тў‰алеш»
Учебный модуль «Аван кече»
Учебный модуль «Марий тиште кече»
Учебный модуль «Марий калык талешке-влак»
Учебный модуль «По памятным местам Якова Павловича Майорова-Шкетана»
Тест по марийскому языку (7 класс)
Николаев Сергей Николаевич
Театр - илыш воштончыш
Ойлончым член шот дене лончылымаш (паша тетрадь)
Викторин. Ший пуян Ший Пампалче йомак почеш (Своя игра модыш семын)
Учебный модуль «Сад-пакчаште»
Учебный модуль «Шочмо кечет дене, шергакан Марий Элем!»
Учебный модуль «Теле» 5 класс
Учебный модуль «Кугу сар тулышто»
Учебный модуль «Самырык талешке-влак»
Учебный модуль «Спорт дене келшена - таза лийына!»
Учебный модуль «Шочмо-кушмо ялем»
Учебный модуль «Школ илыш»
Учебный модуль «Мыйын йолташем»
Учебный модуль «Шошо - сылне пагыт»
Учебный модуль «Измаил Варсанофьевич Ефимов – тале сӱретче»
Учебный модуль «У ий дене!»
Учебный модуль «Чодыраште»
Учебный модуль «День национального героя»
Учебный модуль «Мотор шыже, толметым шижам…»
Учебный модуль «Икымше гана чодыраште»
Учебный модуль «Пакчаште»
Учебный модуль «КАЙЫК-ВЛАК»
Горномарийский язык
Учебный модуль, посвященный творчеству П.Першута
Учебный модуль «А.В.Григорьев-первый марийский художник»
Учебный модуль «МАРЫ ЛИТЕРАТУРЫН КЛАССИКШӸ Н.В.ИГНАТЬЕВ»
Учебный модуль «В.Сузы - горномарийский писатель»
Учебный модуль «2017 шы и - экологи и»
Учебный модуль «Шабдар Осып «Цымыр ви доно»
Учебный модуль «Кырык сирем – шачмы вӓрем»
Учебный модуль «Мырызы шӱмӓн поэт Иван Иванович Светлов»
Справочные материалы
Ссылки на полезные ресурсы
Словари
Проекты
Положения конкурсов
Горномарийская экспедиция РАН

Часть 1.

 

 АУДИРОВАНИЕ И ЧТЕНИЕ (колыштын умылымаш да лудмаш)

 

 

А1. Прочитайте и запомните слова, составьте несколько словосочетаний или предложений. Найдите перевод слов по ссылке: http://dict.komikyv.ru/index.php/index/8.xhtml

Кинде-шинчал- хлеб-соль, команмелна-…, когыльо-…, перемеч-…, подкогыльо-…, туара-…, салмамуно-…,пулашкамуно-…, уяча-…, мелна-….

 

А2. Прочитайте текст и выполните задания 1-3.

Шочмо кече.

Кажне ешын шке традицийже уло. Тудо иктаж паша але пайрем дене кылдалтеш. Но шукыж годым шочмо кече дене.

Олюкмытын ешыште шочмо кечым пайремлаш пеш йöратат. Тиде пайремлан уло еш ямдылалтеш.

Таче Олюкын шочмо кечыже. Тудлан 11 ий темеш. Эрденак чыланат пашалан пижыныт. Олюк йолташыже-влакым 15 шагатлан ÿжын, сандене чыла ямдылен шуктыман. Кажне шочмо кечылан аваже марий калык кочкышым ямдыла: торык да шÿраш когыльым, перемечым, команмелнам. Йоча-влак шере кочкышым утларак йöратат манын, ÿдырын коваже фрукт гыч салатым шукырак ышташ шона. Пайремыште шокшо кочкышат лийшаш, сандене Олюкын ачаже пельменьым тÿрла. Олюкын изаже эрденак пазар гыч олмам, грушым, апельсинным, тортым налын толын.

Кинде-шинчал ямде лиймеке, ÿстелым сöрастараш тÿналыт. Ласка кумыл дене уна-влакымат вучаш лиеш.

 

1. Проверьте себя по тесту.

1) Олюкын ешыште могай пайремлан ямдылалтыт?

  а) У ий пайремлан

  б) Рошто пайремлан

  в) шочмо кечылан

2) Уна-влакым кунам вучат?

  а) латик шагатлан

  б) латвич шагатлан

  в) латкуд шагатлан

3) Пайрем ÿстелым кö ямдылен?

    а) уло еш дене

    б) ачаж ден аваже

    в) Олюк ден коваже

  4) Пазарыш кö миен?

    а) изаже

    б) ачаж ден эргыже

    в) аваж ден ÿдыржö

 

2. Найдите соответствующие предложения в тексте.

У каждой семьи есть своя традиция. Она связана с работой или праздником, но чаще с днем рождения. В семье, где живет Ольга, очень любят праздновать день рождения. К этому празднику готовятся всей семьей. Сегодня Оле исполняется  11 лет. Гостей позвала к 15 часам.

 

3. Рассмотрите рисунок и расскажите, что вы видите на столе.

Задание А3-А7.

Вы услышите текст о марийской еде. Установите соответствие в тесте (1-5). Каждому вопросу соответствует только одна буква. Запишите в таблицу буквы, соответствующие выбранным Вами ответам.

 

А3. Могай калыкын илышыже ожнысек мо дене кылдалтын?

а) ял

б) чодыра

в) олык

 

А4. Кенежым да шыжым мом кочкыныт?

     а) шыл шÿрым

     б) понго шÿрым

     в) пучымышым

 

А5. Марий-влак мом йöратен кочкыныт?

     а) шуктымо ковыштам

     б) шере кочкышым

     в) шинчалтыме колым

 

А6. Шор да муно кочкыш гыч мом ямдылен?

     а) салмамуным да пулашкамуным

     б) туарам да ÿячам

     в) муно тувыртыш ден эгерчым

 

А7. Пайремлан озавате мом кÿэштын?

     а) шÿльо мелна ден муно тувыртышым

     б) мелна ден подкогыльым

     в) эгерче ден команмелнам

 

А3

А4

А5

А6

А7

 

 

 

 

 

 

Текст к заданиям А3-А7

Марий-влак мом кочкыт?

Марий калыкын илышыже ожныск пÿртÿс дене кылдалтын, садлан тудын кочкышыштыжат чодыра поянлык шке палыжым коден. Шошым марий-влак тÿрлö шудым (почкалтышым, шинчаланшудым) погеныт да шÿрым шолтеныт. Тыгай шÿр витаминлан поян да тазалыклан пайдале лийын. Кенежым да шыжым кол,  понго шÿрым кочкыныт, вет марий кундемыште энерлаште тÿрлö кол уло, а чодыраште шуко понго шочеш. Шыл шÿрым ожно телым веле кочкыныт, а кызыт идалык мучко. Марий-влак шопо да шинчалтыме кочкышым эре йöратен кочкыныт: шуктымо ковыштам, шинчалтыме понгым, киярым. Шöр да муно кочкышат марий-влакын ÿстембалнышт чÿчкыдын лиеда: подкогыльо, пулашкамуно, салмамуно,муно тувыртыш, туара да молат, а пайремлан мом гына озавате ок кÿэшт: шемшыдан але шÿльö мелнам, команмелнам, тÿрлö когыльым, перемечым, эгерчым, уячам.