Пропустить до основного содержимого

Языковой обучающий портал "Марий йылмым тунемына"

Домашняя
  
Языковой обучающий портал "Марий йылмым тунемына" > Учебный модуль "Кенгеж каныш шуэш" > Часть 1  

Часть 1

Списки
Учителю
Программные материалы
Методические рекомендации
Контрольные и проверочные работы
Фотоматериалы
Пользователю
Инструкция
Луговой марийский язык
Учебный модуль, посвященный «100-летию издания первой марийской газеты»
Учебный модуль "Мемнан ешыште пайрем"
Учебный модуль «Марий талешке кече»
Учебный модуль, посвящённый Дню знаний
Учебный модуль "Тыныслык урок"
Учебный модуль, посвященный «95-летию РМЭ»
Учебный модуль «Тунялан палыме семмастар»
Учебный модуль "У ий пайрем"
Учебный модуль "Шернур кундем"
Учебный модуль «Шернур кундемын лӱмлӧ енже-влак»
Ким Васин – энциклопедий шинчымашан айдеме
Учебный модуль "Морко кундем"
Учебный модуль «8 Март - Удырамаш пайрем»
Учебный модуль «Уярня»
Учебный модуль «Марий калык - кугезе калык»
Учебный модуль «Марий туня»
Учебный модуль «Медведево кундем»
Учебный модуль «Ключников-Палантай Иван Степанович-икымше марий композитор»
Учебный модуль «Марий калык Кугу сарыште»
Учебный модуль «Школ-интернат - марий интеллигенцийын апшатгудыжо»
Учебный модуль «Кенгеж каныш шуэш»
Учебный модуль «Йочан пиалже-тыныслык»
Учебный модуль «Марий туныктыш институтлан – 85 ий»
Учебный модуль «Валентин Христофорович Колумб – поэт-новатор»
Учебный модуль «Илыш-корно парт кокла гыч тў‰алеш»
Учебный модуль «Аван кече»
Учебный модуль «Марий тиште кече»
Учебный модуль «Марий калык талешке-влак»
Учебный модуль «По памятным местам Якова Павловича Майорова-Шкетана»
Тест по марийскому языку (7 класс)
Николаев Сергей Николаевич
Театр - илыш воштончыш
Ойлончым член шот дене лончылымаш (паша тетрадь)
Викторин. Ший пуян Ший Пампалче йомак почеш (Своя игра модыш семын)
Учебный модуль «Сад-пакчаште»
Учебный модуль «Шочмо кечет дене, шергакан Марий Элем!»
Учебный модуль «Теле» 5 класс
Учебный модуль «Кугу сар тулышто»
Учебный модуль «Самырык талешке-влак»
Учебный модуль «Спорт дене келшена - таза лийына!»
Учебный модуль «Шочмо-кушмо ялем»
Учебный модуль «Школ илыш»
Учебный модуль «Мыйын йолташем»
Учебный модуль «Шошо - сылне пагыт»
Учебный модуль «Измаил Варсанофьевич Ефимов – тале сӱретче»
Учебный модуль «У ий дене!»
Учебный модуль «Чодыраште»
Учебный модуль «День национального героя»
Учебный модуль «Мотор шыже, толметым шижам…»
Учебный модуль «Икымше гана чодыраште»
Учебный модуль «Пакчаште»
Учебный модуль «КАЙЫК-ВЛАК»
Горномарийский язык
Учебный модуль, посвященный творчеству П.Першута
Учебный модуль «А.В.Григорьев-первый марийский художник»
Учебный модуль «МАРЫ ЛИТЕРАТУРЫН КЛАССИКШӸ Н.В.ИГНАТЬЕВ»
Учебный модуль «В.Сузы - горномарийский писатель»
Учебный модуль «2017 шы и - экологи и»
Учебный модуль «Шабдар Осып «Цымыр ви доно»
Учебный модуль «Кырык сирем – шачмы вӓрем»
Учебный модуль «Мырызы шӱмӓн поэт Иван Иванович Светлов»
Справочные материалы
Ссылки на полезные ресурсы
Словари
Проекты
Положения конкурсов
Горномарийская экспедиция РАН

I  ужаш. Лудмаш.

1. Прочитайте текст, переведите на русский язык. Выполните задания А-Г.

         Нылымше чырык мучашке лишемеш. Вашке тунемме ий пыта. Ке‰еж каныш шуэш. Май тылзын пытартыш кечылаштыже кажне класс кушко-гынат поход але экскурсий дене каяш ямдылалтеш. Изирак классыште тунемше-влак  ик кечаш походышто школ йыр п¢рт¢сым шымлат, станций дене модыт. Кугурак классыште тунемше-влак палаткым, кочкышым налын, шочмо кундемнан э‰ерла, ерла деке  вашкат. Палаткым шогалташ, тулотым ылыжташ, компас дене пайдаланен мошташ географий, ОБЖ уроклаште тунемыныт. Походышко йоча-влак дене пырля класс вуйлатыше, ача-ава-влак  каят.

         Теве кандашымше классын тунемшыже-влак Изи Какшан воктене тумерыш каяш кутырен келшышт. Кумлымшо майыште шым шагат эрдене школ воктене погынышт. Рвезе-влак кол кучымо э‰ырым, палаткым, подым налыныт. ™дыр-влак т¢рлº кочкышым, чайникым кученыт. Йыван фотоаппаратым налын, тудо классын фотографше. Чыла ямдылымеке, корныш тарванышт.

         Корно шагат наре шуйныш. Тумерыште сылне аланеш шогальыч. Ача ден рвезе-влак палаткым шогалтышт да тулотылан верым ыштышт. ™дыр-влак кочкаш ямдылаш т¢‰альыч. Таня ден Маша чайлан эмлык шудым погышт. Кечывал деч вара тунемше-влак т¢рлº модыш дене модыч, э‰ер серыште куштырам погышт. Йыван о‰ай фотос¢рет-влакым ыштыш.                           

Эрлашыжым кас велеш йоча-влак мº‰гº пºртыльыч. Походыш миен коштмым  нуно шуко жап шарнаш т¢‰алыт.

Слова и выражения из текста:

Чырык – четверть

Походлан ямдылалташ – готовиться к походу

Тулотым ылыжташ – разжигать костёр

Компас дене пайдаланаш – пользоваться компасом

Под – котёл

Эмлык шудо – лекарственная трава

П¢рт¢сым шымлаш – изучать природу

Алан – поляна

Э‰ыр – удочка

Пºртылаш - возвратиться

Задания к тексту:

А. Ответьте на вопросы:

1. Тунемше-влак кунам походыш каяш ямдылалтыт?

2. Школ йыр п¢рт¢сым кºмыт шымлат?

3. Походышко кошташ могай уроклаште туныктат?

4. Кандашымше классын тунемшыже-влак кушко каяш кутырен келшеныт?

5. Йоча-влак пеленышт мом налыныт?

6. Фотос¢ретым кº ыштен?

7. Тунемше-влак мыняр кече походышто лийыныт?

8. Поход жапыште нуно могай сай сомылым ыштеныт?

Б. Рассмотрите рисунок и найдите соответствующие предложения в тексте.

  

В.  Исправьте ошибки в предложениях.

         Вашке эн вучымо к¢чык ке‰еж каныш т¢‰алеш. Кугурак классыште тунемше-влак ик кечаш поход дене Кугу Какшан серыш  миеныт.  Тунемше-влак дене пырля нигº походыш миен огыл. ™дыр-влак палаткым, подым, чайникым нумалыт. Рвезе-влак походышто кочкаш шолтеныт. Походышто  йоча-влаклан йокрок лийын.

Г. Переведите памятку по разведению костра.

1. Дети не должны разводить костёр одни, без взрослых.

2. Нельзя разводить костёр под деревьями.

3. Костёр надо разводить на старом кострище.

4. Обязательно наблюдать за горящим костром!

5. Уходя, надо погасить костёр: залить водой или засыпать песком.