Пропустить до основного содержимого

Языковой обучающий портал "Марий йылмым тунемына"

Домашняя
  
Языковой обучающий портал "Марий йылмым тунемына" > Учебный модуль "Школ-интернат - марий интеллигенцийын апшатгудыжо" > Часть 1  

Часть 1

Списки
Учителю
Программные материалы
Методические рекомендации
Контрольные и проверочные работы
Фотоматериалы
Пользователю
Инструкция
Луговой марийский язык
Учебный модуль, посвященный «100-летию издания первой марийской газеты»
Учебный модуль "Мемнан ешыште пайрем"
Учебный модуль «Марий талешке кече»
Учебный модуль, посвящённый Дню знаний
Учебный модуль "Тыныслык урок"
Учебный модуль, посвященный «95-летию РМЭ»
Учебный модуль «Тунялан палыме семмастар»
Учебный модуль "У ий пайрем"
Учебный модуль "Шернур кундем"
Учебный модуль «Шернур кундемын лӱмлӧ енже-влак»
Ким Васин – энциклопедий шинчымашан айдеме
Учебный модуль "Морко кундем"
Учебный модуль «8 Март - Удырамаш пайрем»
Учебный модуль «Уярня»
Учебный модуль «Марий калык - кугезе калык»
Учебный модуль «Марий туня»
Учебный модуль «Медведево кундем»
Учебный модуль «Ключников-Палантай Иван Степанович-икымше марий композитор»
Учебный модуль «Марий калык Кугу сарыште»
Учебный модуль «Школ-интернат - марий интеллигенцийын апшатгудыжо»
Учебный модуль «Кенгеж каныш шуэш»
Учебный модуль «Йочан пиалже-тыныслык»
Учебный модуль «Марий туныктыш институтлан – 85 ий»
Учебный модуль «Валентин Христофорович Колумб – поэт-новатор»
Учебный модуль «Илыш-корно парт кокла гыч тў‰алеш»
Учебный модуль «Аван кече»
Учебный модуль «Марий тиште кече»
Учебный модуль «Марий калык талешке-влак»
Учебный модуль «По памятным местам Якова Павловича Майорова-Шкетана»
Тест по марийскому языку (7 класс)
Николаев Сергей Николаевич
Театр - илыш воштончыш
Ойлончым член шот дене лончылымаш (паша тетрадь)
Викторин. Ший пуян Ший Пампалче йомак почеш (Своя игра модыш семын)
Учебный модуль «Сад-пакчаште»
Учебный модуль «Шочмо кечет дене, шергакан Марий Элем!»
Учебный модуль «Теле» 5 класс
Учебный модуль «Кугу сар тулышто»
Учебный модуль «Самырык талешке-влак»
Учебный модуль «Спорт дене келшена - таза лийына!»
Учебный модуль «Шочмо-кушмо ялем»
Учебный модуль «Школ илыш»
Учебный модуль «Мыйын йолташем»
Учебный модуль «Шошо - сылне пагыт»
Учебный модуль «Измаил Варсанофьевич Ефимов – тале сӱретче»
Учебный модуль «У ий дене!»
Учебный модуль «Чодыраште»
Учебный модуль «День национального героя»
Учебный модуль «Мотор шыже, толметым шижам…»
Учебный модуль «Икымше гана чодыраште»
Учебный модуль «Пакчаште»
Учебный модуль «КАЙЫК-ВЛАК»
Горномарийский язык
Учебный модуль, посвященный творчеству П.Першута
Учебный модуль «А.В.Григорьев-первый марийский художник»
Учебный модуль «МАРЫ ЛИТЕРАТУРЫН КЛАССИКШӸ Н.В.ИГНАТЬЕВ»
Учебный модуль «В.Сузы - горномарийский писатель»
Учебный модуль «2017 шы и - экологи и»
Учебный модуль «Шабдар Осып «Цымыр ви доно»
Учебный модуль «Кырык сирем – шачмы вӓрем»
Учебный модуль «Мырызы шӱмӓн поэт Иван Иванович Светлов»
Справочные материалы
Ссылки на полезные ресурсы
Словари
Проекты
Положения конкурсов
Горномарийская экспедиция РАН

Часть 1.

Чтение (лудмаш)

Прочитайте текст (Текстым лудын лекса):

Школ-интернат - марий интеллигенцийын апшатгудыжо.

Школ - тиде кокымшо пöрт. Тÿжем индешшÿдö кудлымшо ий 10 октябрьыште Йошкар-Оласе Советский уремыште 20 номеран полатыште музыкально-художественный школ-интернат почылтын. Тунам тиде школ кок кугу направлений дене пашам ыштен: музыкальный да художественный. А тÿжем индешшÿдö индешле нылымше ийыште школ-интернатыште хореографический отделений виянаш тÿналын. Школын икымше вуйлатышыже Галкин Дмитрий Фёдорович, варажым шуко жап Пряников Геннадий Дмитриевич шке вийжым чаманыде интернатлан пуэн.

      Школ-интернатыште шукынжо ялысе йоча-влак тунемыт. Тыште нуно ончыкылык музыкант, композитор, сÿретче, куштызо лийын лектыт. Тиде  школ ынде витле ий утла пашам ышта да кок тÿжем утла выпускник-влакым луктын. Нунын кокла гыч кандашле процентше эн сай творческий интеллигенций тÿшкаш пура. Тыгай ен-влак дене школ моткоч кугешна. Нунын лÿмышт Россий мучко веле огыл, йот эллаштат йонга. Тиде кумдан палыме композитор-влак: В.А.Захаров, С.Н.Маков, Э.А.Архипова. Нунын сылне семышт почеш школысо Кугу йоча хор мурым шергылтара. Тиде хорым кызыт самырык педагог Л.А.Семёнова вуйлатен шога.

      Сÿретче кокла гыч Евгений Ярановым, Иван Богомоловым, Иван Ямбердовым шукын палат. Нунын творчествышт национальный сынан. Марий калыкын историйжым, илыш-йÿлажым пеш сайын шке паштышт ончыктат.

      Хореографический отделенийым Мария Лазаревна Соловьёва  шуко ий вуйлатен шога. Тунемше-влак Москва, Озан олаштат, Российын моло верлаштыжат тунемыт. Шукынжо «Марий Эл» кугыжаныш ансамбльыште артистлан пашам ыштат.

      Кок тÿжем латкумшо ий гыч школ-интернатын адресше вашталтын. Лÿмжат  пеш йонгалтше «Тÿн чумыр шинчымашым пуышо калыкле президент общеобразовательный интернат-школ». Ынде  Какшан энер серыште, Набережная Брюгге уремыште кугу кÿ полат волгалт шога. Тыште тÿн школын туныктышыжо-влак ончыкылык марий интеллигенцийым куштымаште шинчымашым пуат.

Слова и словосочетания к тексту:

Калыкле - национальный

Апшатгудо - кузница

Сÿретче - художник

Куштызо - танцор

Кумдан палыме - широко известный

Илыш-йÿла - обычай, традиция

Озан ола - город Казань

Найдите перевод слов в  словаре:  http://translate.academic.ru/сандалгугл20переводчик/mj/ru/

Пунчал, палемдаш, калыкле, ямдылымаш, кугыжаныш, сулло.

Установите соответствие словосочетаний на марийском и русском языках:

пунчалым лукмо

 

пашам ышта

 

нунын школышт

 

апшатгудылан шотлалтеш

 

кызытсе жап

 

надырым пыштеныт

 

вложили вклад

 

настоящее время

 

считается кузницей

 

их школа

 

принято решение

 

выполняет работу

 

Ответьте на вопросы:

1. Могай ийыште школ-интернат почылтын?

2. Школышто мыняр да могай направлений-влак пашам ыштат?

3. Школ-интернат кöм туныктен луктеш?

4. Кумдан палыме композитор-влакым каласыза?

5. Марий Элын сулло сÿретче кокла гыч кöм паледа?

6. Могай кугыжаныш ансамбльыште куштызо-влак куштат?

Дополнительный материал для чтения (Теме почеш ешартыш материал):

 http://olacity.ru/details.php?image_id=730

http://npshi12.ru/info/uchreddoc.html