Пропустить до основного содержимого

Языковой обучающий портал "Марий йылмым тунемына"

Домашняя
  
Языковой обучающий портал "Марий йылмым тунемына" > Учебный модуль "Марий тиште" > Часть 1  

Часть 1

Списки
Учителю
Программные материалы
Методические рекомендации
Контрольные и проверочные работы
Фотоматериалы
Пользователю
Инструкция
Луговой марийский язык
Учебный модуль, посвященный «100-летию издания первой марийской газеты»
Учебный модуль "Мемнан ешыште пайрем"
Учебный модуль «Марий талешке кече»
Учебный модуль, посвящённый Дню знаний
Учебный модуль "Тыныслык урок"
Учебный модуль, посвященный «95-летию РМЭ»
Учебный модуль «Тунялан палыме семмастар»
Учебный модуль "У ий пайрем"
Учебный модуль "Шернур кундем"
Учебный модуль «Шернур кундемын лӱмлӧ енже-влак»
Ким Васин – энциклопедий шинчымашан айдеме
Учебный модуль "Морко кундем"
Учебный модуль «8 Март - Удырамаш пайрем»
Учебный модуль «Уярня»
Учебный модуль «Марий калык - кугезе калык»
Учебный модуль «Марий туня»
Учебный модуль «Медведево кундем»
Учебный модуль «Ключников-Палантай Иван Степанович-икымше марий композитор»
Учебный модуль «Марий калык Кугу сарыште»
Учебный модуль «Школ-интернат - марий интеллигенцийын апшатгудыжо»
Учебный модуль «Кенгеж каныш шуэш»
Учебный модуль «Йочан пиалже-тыныслык»
Учебный модуль «Марий туныктыш институтлан – 85 ий»
Учебный модуль «Валентин Христофорович Колумб – поэт-новатор»
Учебный модуль «Илыш-корно парт кокла гыч тў‰алеш»
Учебный модуль «Аван кече»
Учебный модуль «Марий тиште кече»
Учебный модуль «Марий калык талешке-влак»
Учебный модуль «По памятным местам Якова Павловича Майорова-Шкетана»
Тест по марийскому языку (7 класс)
Николаев Сергей Николаевич
Театр - илыш воштончыш
Ойлончым член шот дене лончылымаш (паша тетрадь)
Викторин. Ший пуян Ший Пампалче йомак почеш (Своя игра модыш семын)
Учебный модуль «Сад-пакчаште»
Учебный модуль «Шочмо кечет дене, шергакан Марий Элем!»
Учебный модуль «Теле» 5 класс
Учебный модуль «Кугу сар тулышто»
Учебный модуль «Самырык талешке-влак»
Учебный модуль «Спорт дене келшена - таза лийына!»
Учебный модуль «Шочмо-кушмо ялем»
Учебный модуль «Школ илыш»
Учебный модуль «Мыйын йолташем»
Учебный модуль «Шошо - сылне пагыт»
Учебный модуль «Измаил Варсанофьевич Ефимов – тале сӱретче»
Учебный модуль «У ий дене!»
Учебный модуль «Чодыраште»
Учебный модуль «День национального героя»
Учебный модуль «Мотор шыже, толметым шижам…»
Учебный модуль «Икымше гана чодыраште»
Горномарийский язык
Учебный модуль, посвященный творчеству П.Першута
Учебный модуль «А.В.Григорьев-первый марийский художник»
Учебный модуль «МАРЫ ЛИТЕРАТУРЫН КЛАССИКШӸ Н.В.ИГНАТЬЕВ»
Учебный модуль «В.Сузы - горномарийский писатель»
Учебный модуль «2017 шы и - экологи и»
Учебный модуль «Шабдар Осып «Цымыр ви доно»
Учебный модуль «Кырык сирем – шачмы вӓрем»
Учебный модуль «Мырызы шӱмӓн поэт Иван Иванович Светлов»
Справочные материалы
Ссылки на полезные ресурсы
Словари
Проекты
Положения конкурсов
Горномарийская экспедиция РАН

 

 

 

Часть I. Колыштын умылымаш, лудмаш.

 

 

 

1. Прочитайте и запомните  слова, составьте несколько словосочетаний.

Тиште - письменность, тамга, пале - знак, марий тиште – марийская письменность, олык марий йылме – луговой марийский язык, курык марий йылме – горномарийский язык, ойыртемалташ - отличаться, марий т¢р – марийская вышивка, о‰ашке с¢ретлаш – рисовать на доске, акрет годсо – очень древний, шараш - распространять, келыштараш - приспособить.

2. Прочитайте (послушайте) текст и выполните задания А-Г.

   Текст для прослушивания.mp3

Тиште – тиде кеч-могай калыкын эн кугу поянлыкше. Тиштын шочмыжо калыкын йылмыже дене кылдалтын.

         Марий йылме акрет годсо йылмылан шотлалтеш. Тудо кок т¢жем ий ончыч шочын. Шукерте ожно моло финн-угор калыкын йылмышт деч кугун ойыртемалтын огыл. Жап эртен, тудо шуко йылме дене чак лийын, вашталтын, но садак шке т¢сшым йомдарен огыл.

         Марий-влак ончычат икте-весылан уверым  пуэн моштеныт. Кызытсе семын буква дене огыл, а о‰ашке иероглиф гай палым с¢ретленыт. Тыгай палыжым тиште але тамга маныныт. Ончыч тиде мут буквам  ончыктен, вара значенийже кумда‰ын да тудым «письменность» мут олмеш  кучылташ т¢‰алыныт.

         Тошто марий т¢р калыкын паспортшо гай лийын. Т¢рлеман тувыр почеш айдемын кушто илымыжым, еш кугытшым, ¢дыр але вате улмым пален налаш лийын.

XVIII курымышто марий кундемышке руш-влак толыныт да христиан верам шараш т¢‰алыныт. Марий йоча-влаклан юмын законым туныкташ к¢лын, сандене руш просветитель-влак  руш алфавитым марий йылмылан келыштареныт. Вара религий сынан книга-влакым савыкташ т¢‰алыныт. Тыге 1917 ий марте марий йылме дене 255 утла книга лектын.

Задание А. Ответьте на вопросы.

1)    «Тиште»  мут мом ончыкта?

2)    Марий йылме кунам шочын?

3)    Ожно марий йылме могай лийын?

4)    Марий-влак ожно буква олмеш могай палым кучылтыныт?

5)    Марий т¢р гоч археолог-влак мом пален налыныт?

6)    Руш алфавитым марий йылмылан молан келыштареныт?

7)    Икымше марий книга-влак могай сынан лийыныт?

8)    1917 ий марте марий йылме дене мыняр книга савыкталтын?

Задание Б. Найдите правильные утверждения.

1. Марий йылме кокш¢дº ий ончыч шочын.

2. Ожнысо жап деч марий йылме йºршын вашталтын огыл.

3. Кызыт марий-влак буква олмеш палым  с¢ретлат.

4. Тиште, тамга – тиде письменность.

5. Марий калык ончыч т¢рлен моштен огыл.

Задание В.  Переведите слова данные в скобках и правильно сформулируйте предложения.

         Марий йылме  (очень древний) йылмылан шотлалтеш. Тудо (две тысячи лет назад) шочын. Ожно тудо  моло (от фино-угорских языков)  кугун ойыртемалтын огыл.  (Марийский народ) иероглиф гай пале-влакым о‰ашке с¢ретлен, вашла уверым пуэн. XVIII курымышто руш просветитель-влак марий йылмылан руш алфавитым (приспособили). Варажым марий йылме дене книга-влакым (начали издавать).

Задание Г. Прочитайте текст и расскажите  по марийски.  Знаете ли вы о родовых знаках своей семьи (своего рода).

Самые ранние письменные памятники  марийского языка относятся к первой половине XVIII века. Издавна широкое распространение  у марийцев имели картинное письмо (пиктография), различные знаки (иероглифы) и числовые обозначения. Знаки «тамги», восходящие к родовым знакам, марийцы вырезали ножом на деревянных брусках и бирках, на земле обозначали лопатой, на деревьях и брёвнах вырубали топором. Тамга ставилась на документах,  она выступала в качестве символа двора, семьи, могла означать число.